Via empresa | 3 de novembre de 2021
Tres companyies molt importants i una lliçó que si no l’aprenem, ens hi jugarem el futur
Què faríem si coneguéssim el futur? Com canviarien les nostres polítiques i les nostres decisions? Què faries tu?
Tots hem somiat en conèixer el futur, especialment el nostre futur. Ara bé, conèixer el futur individual és un afer complicat que sovint requereix d’una bola de vidre o com a mínim del tarot. Però conèixer el futur col·lectiu és més fàcil. Ho és perquè està present entre nosaltres. Qui ho ha expressat millor és William Gibson, dient “El futur ja està aquí – simplement no està distribuït uniformement”. Bé, no tot el futur, clar, però les llavors del que serà el futur ja estan aquí, cal trobar-les, interpretar-les i voler aprendre d’elles.
En moltes disciplines això esdevé complicat, ara bé, en algunes, en aquelles en que el futur es forma a partir de l’acció individual de molts, és més fàcil, especialment si la competitivitat i la tecnologia estan pel mig. Aquest és el cas del món empresarial. Ja hi ha moltes empreses que són en aquest futur. I clar, sempre és bo veure si vas en la direcció correcta… o en la contrària. Lluitar contra el futur no acostuma ni a ser massa recomanable ni a funcionar.
Un bon exemple és el cas de l’e-commerce i el fast-fashion. El creixement de firmes com Inditex, H&M o Uniqlo ha estat espectacular, la seva excel·lència operativa ha suposat unes barreres d’entrada tan grans i les seves inversions en els millors llocs de la gran majoria de ciutats ha estat tan important que tots ens pensàvem que aquest model i aquestes empreses serien… les definitives. Les barreres que havien muntat i la seva capacitat de competir en innovació de producte és tant alta que semblen imparables. Però va venir la covid i ho va accelerar tot.
Us vull parlar de tres empreses i una lliçó. Tres empreses que són més importants pel que representen més de patró que per elles mateixes. I una lliçó que si no l’aprenem ens hi jugarem el futur.
La primera es diu Shein (es pronuncia Shi-in, shein.com), és xinesa però no ho sembla, pràcticament no ven a la Xina, poc denota el seu origen i ha aconseguit passar sota el radar del Partit Comunista, aconseguint capital tant dels Estats Units (Sequoia) com de la Xina (IDG Capital). Shein el 2019 va tenir unes vendes de 2.3B de dòlars, el 2020 de 10B de dòlars i les projectades aquest any són de 20B dòlars. El analistes estimen que el 2022 sobrepassarà Zara. El passat mes de maig la seva aplicació va ser la més descarregada a Amèrica, per sobre de la d’Amazon.
Veure l’article complet a https://www.viaempresa.cat/economia/empreses-futur-llicons_2158831_102.html